ایمپکت راه شما را به سوی اینده هموار می کند.

استراتژی لجستیک و انبارداری

بخش بزرگی از محصولات و سایر دارایی های موجود یک شرکت یا سازمان در انبار نگه‌داری می‌شود، پس انبارداری و لجستیک یکی از پراهمیت ترین بخش های مدیریتی یک کسب و کار می‌باشد. کالاهایی که در انبارها نگه‌داری می‌شوند باید به طرز صحیح، منظم و ایمنی انبار شوند تا در مواقع لازم دسترسی به آن‌ها ممکن و آسان باشد. انباردار مربوطه باید آمار دقیقی از کالاهای موجود در انبار داشته باشد (اطلاعاتی شامل نوع و مقدار کالاهای نگه‌داری شده، شرایط خاص نگه‌داری هر کالا، حداقل و حداکثر موجودی هر یک از اقلام و بسیاری اطلاعات جزئی دیگر).

آنچه دغدغه امروز و دیروز صاحبان مشاغل می‌باشد، اداره انبار و استراتژی انبارداری (لجستیک) است. مدیریت و اداره یک انبار یا انبارها امری دشوار و هزینه بر می‌باشد، به همین دلیل صاحبان هر گونه مشاغلی که کسب و کارشان به انبار و انبارداری مربوط می‌شود همواره به دنبال بهبود فرآیندهای انبار داری و کاهش هزینه های اداره آن هستند تا بتوانند با عملکرد بهینه خود ، سود و دریافتی شرکت خود را بالاتر ببرند و از به وجود آوردن هزینه های گزاف انبار کردن اجناس خودداری کنند.

گروه مشاوره تاثیر استراتژی لجستیک و انبارداری

استراتژی انبارداری و خدمات لجستیک چیست؟

به زبان ساده انبارداری (لجستیک) عبارت است از دریافت (Recieving) و ارسال (Shipping) کالا.
 
  • دریافت : تحویل گرفتن،شناسایی، بازرسی و ذخیره موجودی
  • ارسال : فرایندهایی از قبیل چیدن، بسته بندی، مارک گذاری، توزین و تحویل محصول از انبار به مشتری
طبعا اقلام پس از دریافت از بخش‌های مختلف مستلزم نگه‌داری با توجه به موازین و قوانین انبارداری می‌باشند و این نگه‌داری و ذخیره موجودی تا زمان ارسال بسیار اهمیت خواهد داشت. در مرحله ارسال نیز انباردار باید با لحاظ نمودن دقت بسیار بالایی محصول درخواستی را به مشتری یا مشتریان مورد نظر خود ارسال کند. انبارداری را می‌توان در سه بخش اساسی دریافت، نگه‌داری و ارسال خلاصه نمود.

انبارداری با رعایت اصول و ضوابط  باعث ایجاد سهولت در دریافت و ارسال کالا بدون اتلاف وقت و با کمترین نیروی انسانی مورد نیاز می‌شود. لازم به ذکر است که ارسال و تحویل اجناس درخواستی به مشتریان و یا بخش های مختلف و یا جا به جا نمودن آنها به انباری دیگر، در کمترین زمان و با رعایت اصول انبارداری و لجستیک،از مهمترین وظایف یک انباردار می‌باشد.

گروه مشاوره تاثیر استراتژی لجستیک و انبارداری
استراتژی لجستیک و انبارداری

بخش‌های مختلف انبار در استراتژی انبارداری

انبارها در استراتژی انبارداری به صورت کلی از بخش‌های کوچکتر تشکیل شده اند که تقریبا در تمامی آن‌ها بخش‌های زیر یکسان است و بنا به نیاز و استفاده صنایع و شرکت‌ها حجم و وسعت این بخش‌ها متفاوت خواهد بود. این بخش‌ها عبارتند از:

  • بخش پذیرش (دریافت) کالا
  • بخش کنترل کیفی
  • بخش جاگذاری و نگه‌داری کالا
  • بخش بسته بندی کالا
  • بخش ارسال کالا
گروه مشاوره تاثیر مدیریت انبار و مشاوره لجستیک

انواع انبار در خدمات لجستیک

انبارها از نظر ساختمانی به ۳ گروه عمده تقسیم می‌شوند:

انبارهای پوشیده: برخی از کالاها به علت حساسیت و مواد خاصی که در ساختارشان به کار رفته باید در انبارهای مسقف که چهار طرف آن نیز بسته است نگهداری شوند.

انبارهای سرپوشیده: نوعی انبار که مسقف است ولی بر خلاف حالت قبلی چهار طرف آن باز می‌باشد. اقلامی که در مقابل تابش نور مستقیم آفتاب و بارش برف و باران خاصیت خود را از دست می‌دهند، در این گونه انبارها نگه‌داری می‌شوند.

انبارهای باز: این نوع از انبارها به صورت محوطه یا فضای بدون سقف می‌باشد و کالاهایی که در مقابل نور آفتاب و برف و باران خاصیت اولیه خود را از دست نمی‌دهند را با رعایت اصول انبارداری در آن نگهداری می‌کنند.

در یک دسته بندی دیگر با توجه به نوع کالایی که انبار می‌شود، به 3 گروه زیر تقسیم می‌شوند:

  • انبار مختص کالاهای سریع (Fast moving inventory)
  • انبار مختص به کالاهای متوسط
  • انیار مختص به کالاهای آهسته (Slow moving inventory)

مشکلات عمده انبارداری و لجستیک

 مشکلات عمده مدیریت انبار و استراتژی لجستیک که گریبان گیر اکثر شرکت‌ها می‌شود، شامل موارد زیر است:
 
  • عدم دقت در تهیه لیست موجودی انبار
  • بهره‌گیری از چیدمان ناکارآمد در انبار
  • چرخش کار نامعین و فرایندهای گیج کننده و زائد
  • بهره‌گیری از مکان‌یابی ضعیف کالا در انبار
  • زمانگیری بیش از حد و عدم دقت در فرایند جابجایی کالا (Picking)
  • بسته‌بندی نامناسب کالاها
گروه مشاوره تاثیر استراتژی لجستیک و انبارداری

خدمات لجستیک و انبارداری

تهیه استراتژی انبارداری
  • دریافت کالا
  • بازگشت کالا
  • انبار کالا
  • بهبود فرآیندهای شبکه توزیع
  • توسعه استراتژی زنجیره تامین
  • پیشبینی موجودی
  • مدیریت جریان کالا
  • جابه جایی بهینه
  • گزارش‌گیری متناوب
  • زمانبندی ها
  • اتصال به ناوگان
  • تفکیک و تجمیع کالا
  • بسته‌بندی
استانداردها
  • اخذ استانداردها
  • آموزش استانداردها
طراحی و بهینه سازی فرایندها
  • ترسیم فرایندهای لجستیک و انبارداری و بهینه سازی آن
  • آموزش و تهیه دستورالعملهای اجرایی انبارداری
  • تعریف KPI و طراحی داشبوردهای گزار‌ش‌نویسی انبارداری
  • پیش‌بینی و بودجه‌بندی
طراحی فضای انبار
  • فضای پذیرش (دریافت) کالا
  • فضای کنترل کیفی
  • فضای جاگذاری و نگه‌داری کالا
  • فضای بسته بندی کالا
  • فضای ارسال کالا
تجهیزات انبار
  • تجهیزات ایمنی و علائم انبار
  • سیستم های اعلام حریق
  • دوربین مداربسته (CCTV)
  • سیستم روشنایی
  • Warehouse Networking
  • انواع تجهیزات دیجتال انبارداری
ورادات ماشین‌آلات
  • استکر
  • لیفتراک
  • اوردر پیکر (Order picker)
  • بسته‌بندی
نرم‌افزارهای انبارداری و لجستیک
  • ارائه سیستم های حمل نقل
  • ارائه سیستم های مدیریت انبار
  • سیستم‌های تبادل اطلاعات الکترونیکی
  • مسیریابی و برنامه‌ریزی حمل و نقل
  • اجرای بارکد و RFID
  • سیستم مدیریت سفارش‌ها
  • سیستم ردیابی مکان کالاها
  • سیستم‌های ارتباط با مشتری
ارائه اصول انبارداری تجارت الکترونیک
  • ارائه راه حل‌های انبارداری تجارت الکترونیک
  • طراحی و اجرای Fulfilment Center

آخرین مطالب

گروه مشاوره ایمپکت مفتخر است در