برای سودآوری بیشتر می‌توان نوع کالایی که وارد یک کشور می‌شود را بسته به نیاز مشتریان و نیازهای کشور انتخاب کرد. دسته‌بندی کالای ترانزیتی، تعیین ابعاد و نحوه بسته‌بندی کالا برای ایجاد آمادگی لازم برای فرایند لجستیک ترابری بار به کار می‌رود. یکی از مسائل مهم در حوزه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کالای مخصوص صادرات و واردات، تعیین قیمت و ریسک‌های مربوط به آن در حوزه‌های هزینه‌های تردد، جمع‌آوری مدارک لازم، قیمت تمام‌شده کالا در صورت تجاری بودن کالا و … است.

 

حمل‌ونقل بین‌الملل به چه معناست؟

شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌الملل چندوجهی به دسته‌های گوناگونی از لحاظ سرویس‌دهی تقسیم‌بندی می‌شوند. ترانزیت بین المللی را از دیدگاه‌های مختلفی ازجمله هزینه‌ها، قوانین و مقررات، تشریفات گمرکی و … می‌توان بررسی کرد.

ازنظر تجارت، می‌توان خدمات اداری و شرایطی که شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و ارگان‌های حمل‌ونقل داخلی در نظر می‌گیرند، در حوزه‌ی حمل‌ونقل لجستیک گنجاند. واژه حمل‌ونقل لجستیک عموماً به تجارت ترابری کالا الحاق می‌شود.

سازوکار صادرات و واردات عموماً به حمل کالا به ‌صورت بین‌المللی وابسته است و از قوانین و مقررات گمرکی پیروی می‌کند. یکی از مواردی که در تعیین نحوه انتخاب ناوگان و کرایه حمل کالا دارای اهمیت است نوع کالا است.

اجزایی از قبیل تجربه، محل جغرافیایی قرارگیری، شغل‌های به وجود آمده، تعاملات گروهی و فاصله تخمینی از نیازهای پایه‌ای محسوب می‌شوند. مرزها و محدوده‌های تعیین‌شده و فعالیت‌های لازم باید مشخص باشند. در حوزه‌ی فروش و تعیین قیمت تجارتی مثل فرایند لجستیک حمل کالا توجه بیش‌ازاندازه به نکاتی از قبیل شتاب، ترمز و چرخش لازم است.

در طول مسیری که با اهداف تجارت می‌پیماییم، به نکاتی از قبیل ارزیابی مداوم مسیرهای تعیین‌شده توجه می‌کنیم. جاده‌ها، رتبه‌بندی ستاره‌ای، آشنایی کامل، تراکم، زمان‌ها و عوامل مقایسه‌ای عواملی هستند که اگر قابل‌اتکا باشند باعث جمع‌آوری دیدگاهی کلی از مراحل ترانزیت لجستیک کالا می‌شوند.

خدمات شرکت‌های ترانزیت شامل بار کانتینری، واردات، صادرات ازجمله خدمات صادرات هفتگی، خرده بار، حمل‌ونقل چندوجهی یا ترکیبی، حمل کالاهای پروژه و کالاهای نمایشگاهی، بسته‌بندی، عملیات گمرکی و ترخیص، سرویس‌های مناطق آزاد، انبارداری، بیمه کالا، مشاوره و … می‌باشد.

حمل‌ونقل داخلی

عبارت حمل‌ونقل داخلی خدمات ارائه دهندگان و شرکت‌های فراوانی را شامل می‌شود. این موضوع باعث به وجود آمدن مقررات متعدد خدمات حمل مسافر و کالا می‌باشد. در این حوزه شاهد رنج عریضی از سرویس‌های کالای تجاری، پیک، پست، وانت‌بار و اتو بار هستیم.

حمل‌ونقل داخلی کالا در داخل کشور به سه روش زمینی (جاده‌ای)، هوایی و ریلی انجام می‌شود که امروزه به ‌صورت رایج از وسایل نقلیه حمل‌ونقل زمینی در کشور استفاده می‌شود. پس حمل‌ونقل داخلی کالا به حمل کالای تجاری یا شخصی از نقطه‌ای در داخل کشور به نقطه‌ی انتهایی که در همان کشور است گفته می‌شود.

حمل‌ونقل زمینی (جاده‌ای) یکی از روش‌هایی است که ازنظر لجستیک در کسب ‌و کارها و تجارت‌های داخلی، بهینه محسوب می‌شود. حمل داخلی از قوانین و مقررات ساده‌تری نسبت به حمل‌ونقل بین‌المللی برخوردار است. حمل‌ونقل کالای تجاری عبارت است از اموالی که ارزش اقتصادی و مبادلاتی دارند و قابل‌خرید، فروش و تعویق به پول هستند.

حال اگر مبدأ و مقصد حمل در قلمرو حمل و سرزمین حاکمیت یک دولت معین قرار داشته باشد و محل جاگیری و تخلیه مطابق قوانین دولت معین شود، حمل‌ونقل داخلی رخ‌داده است.

اطلاعات مفید در جمع‌آوری اسناد حمل‌ونقل بین‌الملل

یکی از عوامل تأثیرگذار در ترانزیت بین الملل عبارت است از اهمیت ردیابی کالا برای تمامی افرادی که در زنجیره تأمین، ازجمله تولیدکننده، شرکت ترانزیت بین‌المللی و داخلی و افراد مسئول در حوزه‌ی ترخیص کالا نقش دارند، بسیار بالاست.

تمامی این افراد برای برنامه‌ریزی هماهنگ شده و جلوگیری از تأخیر در تحویل کالا از این اطلاعات استفاده می‌کنند. معمولاً هرکدام از این افراد یا شرکت‌های باربری از شرکت‌های موردتعامل خود اطلاعاتی از این قبیل را درخواست می‌کنند.

این اطلاعات توسط خریدار از فروشنده، توسط فروشنده کالا از شرکت ترخیص، توسط شرکت ترخیص از شرکت حمل و به همین ترتیب این اطلاعات به‌وسیله تماس یا ایمیل جابه‌جا می‌شود.

زیرساخت‌های حمل‌ونقل بین‌الملل

ساختمان حرفه‌ی ترانزیت بین‌المللی کالا، از اجزای بسیاری تشکیل‌شده است که توسط شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، سازمان‌های دولتی و حکومتی و … به آن‌ها رسیدگی می‌شود. در حرفه‌ی باربری افراد زیادی ازجمله کریر و فورواردر نقش به سزایی ایفا می‌کنند.

روندهایی که منجر به باربری موفق کالا می‌شوند، به وسیله‌ی افراد زیادی ازجمله فورواردر، ترخیص‌کار، کریر و … مورد بررسی قرار می‌گیرند. بازرگانان کالای مخصوص صادرات و واردات را با رعایت قوانین و مقررات حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی در فرایند ترانزیت قرار می‌دهند.

یکی از مراحل تأثیرگذار در قیمت و کیفیت ترابری، انتخاب بهترین مسیر می‌باشد. مسیری که کالا با عبور از آن ارسال می‌شود، از پیش انتخاب می‌شود. کارشناسان حمل‌ونقل لجستیک، مسیرهای عبوری و وسایل نقلیه را با رعایت برگ خریدهای سرعت و قیمت تعیین می‌کنند.

ترابری کالا را می‌توان در 3 بخش زیرساخت، وسایل نقلیه و بهره‌برداری به‌ طور کلی دسته‌بندی کرد. اهمیت به زیرساخت‌ها، یکی از عوامل مهم توسعه کشورهای پیشرو در این زمینه است.

برای انتخاب روش ترانزیت بین الملل باید به موارد متعددی توجه داشت ازجمله شرایط جغرافیایی کشورهای مبدأ و مقصد، مسافت خریدار و فروشنده، زمان، ریسک، هزینه، نوع کالا، وزن و …؛ برای مثال ظرفیت وسایل حمل می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
حمل‌ونقل هوایی سریع‌ترین، ایمن‌ترین و گران‌ترین روش بوده و در مقابل، روش دریایی کندترین، ناامن‌ترین و در عین‌ حال ارزان‌ترین روش است. علاوه بر روش‌های فوق، حمل در لوله، کانال و سیم نیز جز شیوه‌های حمل‌ونقل به ‌حساب می‌آید.

 

فرم تماس

    آخرین مطالب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *