منابع انسانی یکی از مهمترین سرمایههای یک سازمان است و سازمانها برای دستیابی به اهداف خود باید اقدامات مؤثری در حوزه مدیریت منابع انسانی انجام دهند. در دنیای امروزی باوجوداین همه شرکتهای بزرگ و کوچک در دنیا با تعداد کارکنان زیاد و رقابت شغلی زیادی که وجود دارد، برخوردهای خشک و تند و زور بر روی کارمندان دیگر مشکلگشا نیست. امروزه برای موفقیت و رسیدن به هدفتان باید سعی کنید که اول کارکنان شما به اهدافشان برسند تا شما را به هدفها و آرزوهایتان برسانند. مدیریت منابع انسانی نقشی است که در هر سازمانی که بیش از یک نفر عضو داشته باشد، معنا دارد. پس برای هر کسب و کاری از کوچک تا بزرگ مدیریت منابع انسانی بسیار حائز اهمیت است.
تاریخچه
شروع حوزهی منابع انسانی تقریباً بعد از قرن هجدهم در اروپا شکل گرفت. شروع این کاربر اساس ایدهای ساده رابرت اون و چارلز باباژ در دوران انقلاب صنعتی بود. این دو به این نتیجه رسیده بودند که نیروهای انسانی حیاتیترین نقش را در بقا و موفقیت یک سازمان ایفا میکنند. آنها فهمیده بودند که کارگرانی که باروحیه خوب و وضعیت فیزیکی مناسب کار میکنند سازمان را خیلی سریعتر و بهتر به اهداف میرسانند و عدم وجود این افراد باعث نابودی سازمان خواهد شد. مدیریت منابع انسانی در اوایل قرن بیستم به عنوان یک حوزه تخصصی تحت تلاشهای فردریک وینسلو تیلور شناخته شد. تیلور به این حوزه لقب مدیریت علمی (که با نام تیلوریسم هم شناخته میشد) داده بود. وی به دنبال راه حلی برای افزایش سوددهی اقتصادی کارخانههای بزرگ آن زمان بود. او تلاش میکرد تا با استفاده از مدیریت کارگران مجموعه و انجام شیوههای گفتهشده بر روی آنها بازدهی کارخانهها را بالا ببرد.
مدیریت منابع انسانی
به زبان ساده، مدیریت منابع انسانی پروسهی تجزیه و تحلیل شغل، جذب و استخدام، گزینش، درک متقابل کارکنان، راهنمایی، آموزش و توانمندسازی، مدیریت عملکرد، تشویق، دادن پاداشها، انگیزه بخشی، ایجاد ارتباط دوستانه و محیط صمیمی کاری، استراتژی منابع انسانی، تضمین کردن امنیت و ایجاد شرایط آسایشی و روحی و روانی و جسمی همه و همه برای کارکنان جهت افزایش میزان بازدهی آنهاست.
این پروسه به طور کلی شامل چهار بخش مدیریتی میشود: برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر انجام. شما باید ابتدا کارمندان را استخدام کنید و سپس به پیادهسازی اصول و قوانین کاری بر روی آنها پرداخته و این پروسه را نظارت کنید. این کار به شما برای رسیدن به اهداف شخصی، سازمانی و اجتماعی کمک میکند.
مدیریت منابع انسانی یک مدیریت Multi Discipline است. به این معنی که برای این کار شما باید مهارتهای لازم در حوزههای مدیریت، روانشناسی، ارتباطات، اقتصاد و جامعهشناسی کسب کنید و این کار به کار تیمی و روحیه تیمی قدرتمندی نیاز دارد. یادتان باشد که این پروسه، یک پروسهی مداوم و پیوسته است و نقطهی پایانی ندارد.
اگر مدیریت منابع انسانی را به چشم یک دپارتمان ببینیم، این دپارتمان دارای جنبههای مختلفی است؛ برنامهریزی منابع انسانی، بررسی و آنالیز موقعیتهای شغلی، استخدام و بررسی مصاحبههای کاری، انتخاب میان گزینههای در دسترس، تربیت کارکنان، تمرین کارکنان، پاداشها و تشویقهای کارکنان، تحسین کارکنان، راضی نگهداشتن آنها، برنامهریزی مسیر شغلی، بالا بردن کیفیت زندگی در محیط کاری، نظم کارمندان، رسیدگی و بازرسی منابع انسانی، مواظبت از شرایط فیزیکی و روحی کارکنان، ارتباط صحیح صمیمانه با کارکنان و بالا نگهداشتن روحیه کاری در آنها و بسیاری کارهای مشابه.
اهمیت مدیریت منابع انسانی
نقش منابع انسانی در توانمندسازی افراد: همه میدانیم که پشت هر محصول و خدماتی که تولید میشود مغز متفکر انسانی و تلاش و کوشش یک انسان است.
هیچ محصولی نمیتواند بدون کمک یک انسان تولید شود. منابع انسانی اصلیترین رکن تولید و ساخت هر نوع سازمانی هستند. هر سازمانی در دنیا به دنبال کارکنان بامهارت و متعهدی است که بتوانند سازمان را به سازمانی رقابتطلب و قدرتمند تبدیل کنند.
در میان پنج اصل مدیریت که شامل کارکنان، پول، ماشینها، متریال ها و متدها میشوند مدیریت منابع انسانی در مورد کارکنان صحبت میکند.
همانطور که واضح است در میان این اصول، اصل کارکنان به سادگی مانند اصول دیگر مدیریت نمیشود. هر فردی با فرد دیگری متفاوت است و نمیتوان همه را به یک شیوه راضی نگه داشت مخصوصاً زمانی که میدانید که اصل کارکنان درواقع مهمترین اصل است چراکه کارکنان میتوانند بر روی اصول دیگر نیز تأثیر داشته باشند.
این شیوه با سه کلمه توصیفشده است که هرکدام اعمال و وظایف خاصی را شرح میدهند:
انسانی: به نیروی کاری حرفهای که در سازمان کار میکند، اطلاق میشود.
منابع: به دسترسی محدود به نیروها اطلاق میشود.
مدیریت: به شیوهای که با استفاده از آن میتوانید فعالیتهای این نیروهای محدود را بهینهسازی کنید، در راستای رسیدن به اهداف سازمان اطلاق میشود.
بنابراین با ترکیب تمامی موارد بالا، میتوان شرح وظایف مدیر منابع انسانی را به این صورت گفت که با استفاده صحیح از نیروهای حرفهای موجود و همینطور بهینهسازی فعالیتهای کارکنان در حال حاضر کارایی سازمان را بالاتر ببرد.
شرکت ایمپکت آماده ارائه مشاوره تخصصی در زمینه منابع انسانی است.