طراحی فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی به مکانی گفته می‌شود که اجناسی برای فروش دارد. اصل این واژه در دنیای واقعی شکل‌گرفته و از ابتدای به وجود آمدن نخستین اجتماعات بین انسان‌ها نیز وجود داشته است؛ این واژه در ادامه و کم‌کم تکامل پیداکرده پس می‌توان گفت که واژه جدیدی نیست و تقریباً همه با واژه طراحی فروشگاه اینترنتی آشنایی دارند.

پایانه مجازی

پایانه‌های مجازی نیز درواقع همان فروشگاه‌های اینترنتی و معنای دیگری برای فروشگاه مجازی یا همان فروشگاه اینترنتی هستند.

تاریخچه فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی، واژه‌ای بسیار جذاب و پیچیده است. واژه فروشگاه اینترنتی درواقع در سال ۱۹۹۱ شکل‌گرفته است. تیم برنرزلی بنیان‌گذار و پایه‌گذار این واژه و تجارت الکترونیک در جهان بوده است و درواقع او پدر تجارت الکترونیک در جهان است.

در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروشگاه اینترنتی را در جهان راه‌اندازی کرد و بنابراین اولین فروش اینترنتی در دنیای وب شکل گرفت. این امر باعث شد کلمه‌ی فروشگاه اینترنتی به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد؛ بنابراین در کل ۲۵ سال است که فروشگاه اینترنتی در جهان شکل‌گرفته است و اتفاقات جالبی نیز در این سال‌ها رخ‌داده است.

 

ازجمله مهم‌ترین این اتفاقات می‌توان به ابداع ssl اشاره کرد. در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ایجاد کرد و شرکت آلمانی اینترشاپ (Intershop) نیز، اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی یعنی آمازون و ئی‌بی فعالیت خود را آغاز کردند.

تاریخچه فروشگاه اینترنتی در ایران

 در این مورد متأسفانه اطلاعات دقیقی در دست نیست اما تاریخچه وب ایران به سال ۱۳۷۲ هجری شمسی برمی‌گردد. در سال ۱۳۷۳ بود که ایران به شبکه اینترنت پیوست. نخستین رایانه که در ایران به اینترنت متصل شد مربوط به مرکز تحقیقات فیزیک نظری ایران بود. تاریخچه طراحی سایت در ایران هم به اواخر سال‌های ۷۰ تا اوایل ۸۰ برمی‌گردد. حدود سال‌های ۸۰ تا ۸۵ بود که اولین فروشگاه اینترنتی در ایران شکل گرفت.

بررسی سایت فروشگاهی و فروشگاه‌های واقعی

  • قیمت ارزان فروشگاه اینترنتی: با به وجود آمدن فروشگاه‌های اینترنتی کارها بسیار ساده‌تر شدند و بازدهی نیز افزایش یافت. شاید راه‌اندازی یک فروشگاه در دنیای واقعی کار ساده‌ای نباشد اما راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی در دنیای مجازی در حال حاضر به‌ مراتب ساده‌تر از راه‌اندازی یک فروشگاه واقعی است و بازدهی نیز بسیار بالاتر خواهد رفت. در ادامه چند مثال ساده در این مورد بررسی می‌شود. فرض کنید با حداقل هزینه، کسب ‌و کاری را برای فروش اجناس برای یک ماه راه‌اندازی کنید. در دنیای مجازی با کمترین هزینه می‌توان یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرد اما در دنیای واقعی برای تهیه مکانی برای فروش اجناس حداقل به چند میلیون سرمایه نیاز است. اگر فرض کنیم در دنیای واقعی یک میلیون تومان برای تهیه مکان برای فروشگاه لازم باشد، در دنیای مجازی می‌توان با ۱۰۰ هزار تومان یا حتی چند هزار تومان ‌یک فضای مناسب را برای میزبانی سایت خود تهیه کرد. این فضای میزبانی در دنیای وب مثل همان محل فروش است. البته این بررسی فقط مقایسه یک مورد از هزینه‌های راه‌اندازی یک فروشگاه واقعی و فروشگاه مجازی است. در ضمن فروشگاهی که ظاهر مناسبی نداشته باشد، اجناس مناسبی نداشته باشد، نمی‌تواند فروش خوبی را تجربه کند. هر هزینه‌ای که در دنیای واقعی وجود دارد در دنیای مجازی هم وجود دارد اما در حدود یک‌ دهم هزینه‌هایی است که می‌توان در دنیای واقعی با آن،‌یک فروشگاه راه‌اندازی کرد.

 

  • بازدهی بسیار بالاتر فروشگاه‌های مجازی نسبت به فروشگاه‌های واقعی: در فروشگاه‌های واقعی معمولاً محدودیت‌هایی وجود دارد؛ افراد خاصی مشتریان هستند، افرادی که محل سکونت آنها نزدیک فروشگاه است اکثر مشتریان را تشکیل می‌دهند و ممکن است موارد محدودی مشتری از کل شهر داشت. اگر شهری که محل کسب‌وکار و فروشگاه است حداکثر یک‌میلیون جمعیت داشته باشد، حداکثر مشتریان هم در بهترین وضعیت یک ‌میلیون نفر خواهند بود. برای اینکه در شهرهای دیگر نیز بتوان مشتری داشت، باید شعبات مختلف در شهرهای مختلف ایجاد کرده و بازهم هزینه کرد؛ اما با استفاده از فروشگاه اینترنتی دیگر محدودیت ندارید و اگر در تهران باشید، علاوه بر تهران، مشتریان می‌توانند از کل ایران باشند. وب‌سایت به‌صورت جهانی برای تمامی کاربران دنیای وب در دسترس خواهد بود و کل جمعیت وب می‌توانند مشتری شما باشند.

 

  • راحتی کار در فضای مجازی نسبت به فضای واقعی: کار کردن در فضای مجازی هم مشکلات خاص خود را دارد اما جذابیت‌ها و سادگی کار کردن در دنیای مجازی خیلی بیشتر است. همان‌طور که می‌دانید طبق قوانین دولتی مالکان فروشگاه‌های فیزیکی، بسته به نوع فعالیت خود موظف به تعطیلی فروشگاه در ساعتی مقرر خواهند بود. اگر فروشگاه شما در یک مرکز خرید واقع‌شده باشد، ساعات کار مرکز خرید نیز بر ساعات فعالیت فروشگاه، تأثیر خواهد گذاشت. البته در بعضی روزها و یا برای بعضی مشاغل شبانه‌روزی، قوانین متفاوت خواهند بود. یک‌هاست فروشگاهی اینترنتی، شامل این قوانین نخواهد بود. حتی در زمان استراحت شما و کارکنان، فروشگاه شما همیشه باز است که این ازجمله مزایای فروشگاه اینترنتی است! نیمه‌شب، پس از اتمام ساعت اداری و… همگی زمان مناسبی برای مراجعه به فروشگاه خواهند بود. این فروشگاه تعطیلی ندارد و همواره پاسخگوی مراجعین است که ازجمله مزایای خرید آنلاین است.

 

  • استفاده از مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی باعرضه بر مبنای تقاضا: خریداران با مراجعه به یک فروشگاه فیزیکی، توقع مشاهده محصولات و بررسی آنها را خواهند داشت. هرچند ممکن است مراجعه‌کننده کالا را بخرد یا به هر دلیلی اعم از قیمت، مقایسه با کالای دیگر و… از خرید آن، منصرف شود. درهرصورت شما موظف هستید موجودی مناسبی از کالاهای قابل‌ارائه، با میزان تقاضای نامشخص داشته باشید؛ اما با استفاده از مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی در یک فروشگاه آنلاین، کافی است تصویر و کاتالوگ مناسبی برای هر محصول ارائه دهید. کاربران با مراجعه به فروشگاه آنلاین، تصاویر و اطلاعات مربوط به محصول را مشاهده می‌کنند، با سایر محصولات مقایسه می‌کنند و در صورت تمایل، به خرید آن اقدام می‌کنند. شما در فروشگاه آنلاین نیاز به تأمین فیزیکی کالا به تعداد زیاد، نخواهید داشت. بلکه باید این مورد را در نظر بگیرید که امکان تأمین کالا برای سفارش‌های ایجادشده را داشته باشید. در غیر این صورت کالا را از منوی محصولات حذف کنید یا اتمام موجودی را، اعلام نمایید. حتی چنانچه در آینده امکان تأمین مجدد کالا رادارید، می‌توانید این مورد را در توضیحات محصول درج کنید تا احتمال مراجعه مجدد خریداران را، به وب‌سایت فروشگاه خود افزایش دهید. با این مزایای فروشگاه اینترنتی شما در بودجه اختصاص داده‌شده به تأمین کالا نیز، صرفه‌جویی خواهید کرد و بر اساس میزان تقاضا نسبت به عرضه محصولات، اقدام خواهید نمود.

 

 

 

فرم تماس

    آخرین مطالب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *