برند سازی یا برندینگ چیست؟

به‌طور سنتی و به علت یک خطای مصطلح، برندینگ در ذهن بسیاری از افراد به معنی طراحی یک لوگو و یا تبلیغات است. درحالی‌که تعریف برند به قول مدیر آمازون چیزی است که مردم درباره شما می‌گویند. تصویری که مشتریان با گفتن اسم شما در ذهنشان شکل می‌گیرد برند شما است. به‌عبارت‌دیگر برند شما توسط درک کلی مشتری‌ از کسب‌وکار شما تعریف می‌شود.

گروه ایمپکت یزندسازی و برندینگ

برای ساخت یک تصویر ذهنی موفق در ذهن مردم و مشتریان، باید در موارد مختلفی عملکرد خود را کنترل کنید؛ ازجمله:

  • محیط کار (فروشگاه یا دفتر)
  • چاپ، نماد، بسته‌بندی
  • وب‌سایت و تبلیغات آنلاین
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و محتوا
  • فروش و خدمات مشتری

بنابراین، تنها در مدت ‌زمان کوتاه و چندروزه نمی‌توان به یک برند موفق رسید. شما باید برای برندینگ خود یک استراتژی داشته باشید. استراتژی برندینگ، یک برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای دستیابی به یک برند موفق در راستای رسیدن به اهداف مشخص و از پیش تعیین‌شده است.

اهمیت برندینگ در چیست؟

برند سازی به جهت تأثیر کلی که بر توسعه کسب و کار شما می‌گذارد اهمیت دارد. برند سازی می‌تواند نگاه مخاطب را به برند شما تعیین کند یا تغییر دهد و این امر، موجب افزایش میزان آگاهی از برند و ایجاد مشاغل جدید و رفع نیازهای مخاطبان هدف می‌شود.

 

هدف از برندینگ چیست؟

برند، در حکم وعده‌ای است که یک کسب‌وکار در خصوص رفع نیاز، به مصرف‌کنندگان خود می‌دهد. هدف از برند سازی در بازاریابی ایجاد اعتماد و وفاداری در بین مشتریان و مصرف‌کنندگان است. برند شما نه‌تنها راهی است که مشتریان و مخاطبان شمارا از آن طریق به خاطر می‌سپارند، بلکه هویتی است که شما برای خودساخته‌اید و به‌وسیله آن خود را از رقبا جدا کرده‌اید.

مراحل برندینگ

۱– جامعه هدف خود را شناسایی کنید

زمانی که به ساختن برند خود فکر می‌کنید در نظر داشته باشید که جامعه هدف شما چه کسانی هستند تا با شناسایی آنان شرایط رفع نیازهایشان به بهترین شیوه فراهم شود. برای ایجاد یک برند موفق،‌ اقدام به ایجاد کمپین کرده و برای آن سناریو ترتیب دهید. بررسی کنید که چه نوع ارتباطی با مخاطب می‌تواند پیام شمارا به بهترین نحو منتقل کند. ضمناً مخاطبانتان را بر مبنای آمار، سن، علایق و رفتار دسته‌بندی کنید. این کار فعالیت شما را آسان‌تر می‌کند.

۲– هدف برند خود را مشخص کنید

آنچه را که می‌خواهید با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید را تعریف کنید. بیان دیدگاه و رسالتی که برای خود قائلید، هدف از به وجود آوردن برندتان را به مخاطب نشان می‌دهد. شما باید در کانال‌های ارتباطی خود با مخاطب تصویری روشن از آنچه در تلاشید انجام دهید، به نمایش بگذارید. تمام اجزای مربوط به برند شما ازجمله لوگو، تگ‌لاین (شعار) و… همه باید منعکس‌کننده رسالتی که برای برندتان قائلید باشد.

۳– درباره رقبایتان تحقیق کنید

رقبای خود را تحلیل کنید و ببینید چه پیشنهادانی به مخاطبانشان ارائه می‌دهند. تفاوت بین کسب‌وکار خود را با رقبایتان پیدا کنید. فرآیند برندینگ باید بر روی همین تفاوت‌ها تمرکز کند و در راستای بهتر شدن محصول نسب به رقبا بکوشد. اگر دیدید بازار شما تعداد زیادی رقیب دارد، فرآیند برند سازی خود را با یک استراتژی ارتباطی منحصربه‌فرد تغییر دهید.

۴– ارزش منحصر به ‌فردی ایجاد کنید

همیشه بر نقطه‌ای تمرکز کنید که برند شمارا از دیگر محصولات مشابه متمایز می‌کند. ارزش منحصربه‌فردی که با برند خود به مخاطبتان ارائه می‌دهید را در تمامی کانال‌های ارتباطی خود به نمایش بگذارید.

۵– راهنمای برند خود را تعریف کنید

راهنمای برند، نوع و جایگاه برند شمارا تعریف می‌کند و قواعد چگونگی ایجاد یک برند موفق را نشان می‌دهد. این کار به تداوم فعالیت برند و شناخته شدن هرچه بیشتر آن کمک خواهد کرد. راهنمای برند خود را توسعه دهید زیرا الگوی روشنی برای عناصر بصری (لوگو، تمپلیت و…) برند شما ایجاد می‌کند و ساختاری مشخص به آن می‌بخشد.

۶– برند خود را در بازار عرضه کنید

برای عرضه برند خود به بازار، استراتژی مارکتینگ مشخصی تهیه کنید. برند خود را در هر مکانی که می‌توانید به نمایش بگذارید؛ از بسته‌بندی تا وب‌سایت. برای تبلیغ برند خود می‌توانید از کانال‌های مختلفی چون ایمیل، وب‌سایت‌ها و شرکت‌های وابسته استفاده کنید. حتی می‌توانید لوگوی خود را بر روی تی‌شرت بزنید یا در رسانه‌های اجتماعی خود را تبلیغ کنید.

مشاوره برندینگ جهت موفقیت 

۱– مخاطبان واقعی خود را مشخص کنید. اساس یک برند سازی (برندینگ) خوب شناخت و انتخاب مخاطبان مرتبط با محصول و تمرکز بر آن‌هاست. قبل از هر اقدامی برای برندینگ، ابتدا به این نکته توجه کنید که مخاطبان شما دقیقاً چه کسانی هستند و چه کسانی با محصول شما مرتبط هستند. مأموریت و پیام‌های خود را در راستای پاسخگویی به نیازهای این دسته از مخاطبان قرار دهید.

۲– هدف برندینگ خود را تعیین کنید. تمام برندها به یک‌چیز مشخص وعده می‌دهند ولی در بازاری که اعتماد مشتریان کم و نظارت بر بودجه زیاد است، تنها دادن وعده باعث تمایز بین برندهای مختلف نمی‌شود. شما باید برای برند خود یک هدف مشخص داشته باشید. برای آن‌که مخاطبان به برند شما اعتماد کنند، باید مشخص کنید که کسب‌ و کارتان قرار است چه ارزشی برای آن‌ها داشته باشد. باید مأموریت خود را برای مخاطبانتان مشخص کنید و بگویید که دلیل وجود شما چیست. بعدازآن تمام موارد مانند لوگو، شعار و پیام باید در راستای این مأموریت باشد.

 

فرم تماس

    آخرین مطالب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *