اگر تجربه اداره یک کسبوکار را داشته باشید و یا در بخش مالی یک سازمان یا شرکت فعالیت کرده باشید، حتماً در حوزه مالیاتی با افرادی با عنوان مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی آشنایی داشتهاید. مشاور مالیاتی شرکت درصدد است با بررسی مصارف مالی و هزینههای احتمالی شرکت بتواند میزان سود را به حداکثر برساند و در مقابل هزینهها را کاهش دهد.حتی اگر تا به امروز از مشاوره مالیاتی (Tax Consultant) استفاده نکرده باشید هم قطعاً مواقعی پیشآمده است که به فکر گرفتن مشاوره از یک مشاور مالیاتی افتاده باشید.
از دیدگاه حقوقی یک مشاور مالیاتی باید به صورتی عمل کند تا سود شرکت را در مدت زمان کوتاهی به حداکثر برساند. در این صورت ثروت سهامداران در درازمدت به حالت بیشینه خود میرسد.
مشاوره مالیاتی چیست و مشاور مالیاتی چه وظایفی دارد؟
- مشاوره مالیاتی به مدیران ارشد شرکت در مورد چگونگی سوددهی شرکت
- دنبال کردن مسیری درست برای حل امور مالی شرکت
- تهیه و تنظیم صورتها و گزارشهای مالی برای ارائه به مراکز قانونی و مدیران ارشد شرکت
- نظارت بر مسائل مالی شرکت
- کمک کردن به مدیران شرکت برای گرفتن تصمیمات درست
دانش، تخصص و شیوههای مختلف کاری مشاوران مالیاتی
مشاور مالیاتی برای آنکه بتواند وارد بازار کار شود دو راه پیش رو دارد:
راه اول اخذ مدارک دانشگاهی در حوزههای مالی، حسابداری یا بازرگانی و کسب تجربه کاری است. البته قوانینی هم وجود دارند که آشنایی با آنها برایش الزامی است. ازجمله این قوانین میتوان قانون مالیاتهای مستقیم، قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون بیمه تأمین اجتماعی و قانون اداره کار را برشمرد.
راه دوم هم استفاده از خدمات مراکز آموزشی تخصصی است که در حالت کلی شامل ارائه مدرک معتبر در پایان دوره آموزشی و پروژههای کارورزی و کارآموزی است.
بعد از پایان این دورهها، با ورود به شرکت مشاوره مالیاتی یا شروع فعالیت به طور مستقل، رسماً کار مشاوران مالیاتی آغاز میشود. در این هنگام، اشخاص و شرکتها برای به خدمت گرفتن آنها سه گزینه پیش رو خواهند داشت. در ادامه توضیح مختصری درباره هریک داده خواهد شد:
مشاور مالیاتی مقطعی
در مشاوره مقطعی مالیاتی، بازه زمانی مشخصی تعریف میشود که طی آن مشاور مالیاتی ملزم به ارائه خدمات خود خواهد بود. برای حل مشکلات مالیاتی مقطعی این نوع مشاوره بهترین انتخاب میتواند باشد.
مشاوره مالیاتی همراه
مشاوره مالیاتی همراه را بیش از همه شرکتها و کسب و کارها انتخاب میکنند. مشاور باید پروندههای مالی و مالیاتی شرکتها را به طور کامل مطالعه کند و به صورت تلفنی یا حضوری مشاوره ارائه دهد. مسئولان شرکتها در هر ساعتی از روز به مشاوران همراه دسترسی خواهند داشت و معمولاً قراردادی به مدت مشخص با آنها بسته میشود.
مشاوره مالیاتی موردی
همانطور که از نام آن برمیآید، مربوط به زمانی است که برای رسیدگی به موردی بخصوص نیاز به مشاوره مالیاتی باشد؛ مثلاً تنظیم و اصلاح صورتهای مالی، تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و…. خدمات چنین شخصی حتی میتواند محدود به مشاوره تلفنی مالیاتی باشد.
چرا باید از خدمات مشاوره مالیاتی استفاده کرد
مشاور مالیاتی اگر از دانش و تخصص کافی در حوزه کاریاش برخوردار باشد، میتواند سرمایه قابل توجهی را برایتان نگه دارد؛ در غیر این صورت، مجبورید آن سرمایه را در قالب مالیات پرداخت کنید. چنین شخصی اشرافی کامل بر قوانین و مقررات مالیاتی دارد که هم برای اشخاص و هم برای کسب و کارها ثمربخش خواهد بود.
مزیت دیگری که استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی چنین اشخاصی به دنبال دارد کاهش مبلغ مالیات پرداختی در رخدادها و فعالیتهای مهم و کلیدی زندگی است. فرارسیدن موعد بازنشستگی، مدیریت سرمایهگذاری، برنامهریزی برای کسبوکار و… از آن جملهاند. کارهای دیگری نظیر خرید ملک هم هستند که با دریافت مشاوره میتوان مبلغ مالیات پرداختی بابت آنها را کاهش داد.
چطور باید برای پیدا کردن و استخدام مشاور مالیاتی اقدام کرد؟
فارغ از سطح تخصص یا شیوه کاری مدنظرتان، باید بدانید که پیداکرده مشاور مالیاتی کار چندان دشواری نیست. در آغاز، بهتر است از همکاران، دوستان، آشنایان و… پرسوجو کنید. اگر هم درصدد استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی برای کسب و کارتان هستید، بهتر است با افراد صاحبنظر در حوزه کاریتان مشورت کنید.
مسئولیتهای مشاور مالیاتی
- برنامهریزی، مشاوره مالیاتی و کمک به مشتریها برای درک بهتر نیازهای مالی در آینده
- ساماندهی نیازها و فعالیتهای مشتری به منظور به حداقل رساندن بدهیهای مالیاتی
- آماده کردن و ارائه اظهارنامه مالیات
- انجام محاسبات تخصصی و پیچیده
- تنظیم لوایح مالیاتی مختلف
- تحقیق منظم در خصوص آخرین قوانین و مقررات مالیاتی وضعشده و کسب اطلاع از آخرین تغییرات
- تجزیه و تحلیل و بررسی این قوانین طی روندی منظم
- ملاقات با مشتریها بهمنظور اطلاعرسانی به آنها درباره تغییرات قوانین مالیاتی
وکیل مالیاتی به چه معناست؟
وکیل مالیاتی، به لحاظ حقوقی دارای درجه وکالت نیست، اما در پروندههای مالیاتی با گرفتن وکالتنامه از سوی شرکت،مأمور رسیدگی و دفاع از اظهارنامه مالیاتی شرکت در مراجع رسیدگی به اختلافات مالیاتی میشود. وکیل مالیاتی به قوانین، مقررات، بخشنامهها و آیین نامههای مالیاتی تسلط داشته و با اشراف بر استانداردهای مالی تعیینشده از سوی سازمان حسابرسی، به دفاع از اظهارنامه مالیاتی شرکت میپردازد. با توجه به کار انجامشده از سوی مشاور مالیاتی در پروسههای دادرسی مالیاتی و روند حقوقی آن، به مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی نیز اطلاق میشود.