مدیریت تأمین

مشتریان در سازمان‌های امروزی در تولید کالا و ارائه خدمت، رویه‌های انجام امور و فرایندها، توسعه دانش و توان رقابتی همراه و همگام اعضای سازمان دخیل هستند. مدیریت مؤثر زنجیره تأمین از عوامل اصلی بقا می‌باشد. ضمن آنکه استفاده از فناوری اطلاعات در فعالیت‌های زنجیره تأمین پتانسیل ایجاد ارزش را در زنجیره افزایش داده است. به‌طورکلی مدیریت زنجیره تأمین برافزایش انطباق‌پذیری و انعطاف‌پذیری شرکت‌ها تأکید دارد و دارای قابلیت واکنش و پاسخ سریع و اثربخش به تغییرات بازار است.

تحولات مدیریت زنجیره تأمین

در دو دهه 60 و 70 میلادی، سازمان‌ها برای افزایش توان رقابتی خود تلاش می‌کردند تا با استانداردسازی و بهبود فرایندهای داخلی خود محصولی باکیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند. در آن زمان تفکر غالب این بود که مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منسجم و هماهنگ پیش‌نیاز دستیابی به خواسته‌های بازار و درنتیجه کسب سهم بیشتری از بازار بود. به همین دلیل سازمان‌ها تلاش خود را برافزایش کارایی معطوف می‌کردند. در دهه 80 میلادی با افزایش تنوع در الگوهای مورد انتظار مشتریان، سازمان‌ها به‌طور فزاینده‌ای به افزایش انعطاف‌پذیری در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای تأمین نیازهای مشتریان علاقه‌مند شدند. در دهه 90 میلادی به همراه بهبود در فرایندهای تولید و بکار گیری الگوهای مهندسی مجدد، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهای داخلی و انعطاف‌پذیری در توانایی‌های شرکت کافی نیست بلکه تأمین‌کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند. توزیع‌کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکی باسیاست‌های توسعه بازار تولیدکننده داشته باشند. با چنین نگرشی، رویکردهای زنجیره تأمین و مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد. از طرف دیگر با توسعه سریع فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر و کاربرد وسیع آن در مدیریت زنجیره تأمین، بسیاری از فعالیت‌های اساسی مدیریت زنجیره با روش‌های جدید در حال انجام است.

تعریف مدیریت زنجیره تأمین

مجموعه‌ای از روش‌های مورداستفاده برای یکپارچگی مؤثر تأمین‌کنندگان، تولیدکنندگان، انبارها و فروشندگان به‌گونه‌ای که به‌منظور حداقل کردن هزینه‌های سیستم و تحقق نیازهای خدمات، کالاها باید به تعداد صحیح در مکان مناسب و در زمان مناسب تولید و توزیع گردند. مدیریت زنجیره تأمین هماهنگی در تولید، موجودی، مکان‌یابی و حمل‌ونقل بین شرکت‌کنندگان در یک زنجیره تأمین است که برای دستیابی به بهترین ترکیب پاسخ‌گویی و کارایی برای موفقیت در بازار انجام می‌شود.

اهداف مدیریت زنجیره تأمین

کاهش هزینه یا کاهش موجودی‌ها، افزایش مسئولیت‌پذیری در برابر مشتریان، بهبود ارتباط زنجیره تأمین، کاهش زمان چرخه تولید و بهبود هماهنگی از اهداف مدیریت زنجیره تأمین به شمار می‌رود. سه عامل اصلی که باعث شدند تا مدیران موضوع مدیریت زنجیره تأمین را به‌صورت جدی دنبال کنند، عبارت‌اند از:

  • انقلاب اطلاعات
  • تقاضای مشتریان در جهت خرید محصولات و خدمات باکیفیت با هزینه کمتر، تحویل مناسب‌تر فنّاوری مدرن‌تر و طول عمر بیشتر که درنهایت به افزایش رقابت در بین تولیدکنندگان و سازندگان منجر شد
  • ضرورت ایجاد ساختاری جدید در روابط بین سازمانی

 

فرایندهای اصلی زنجیره تأمین

مدیریت زنجیره تأمین دارای سه فرایند اصلی است که عبارت‌اند از:

  • مدیریت اطلاعات: امروزه نقش، اهمیت و جایگاه اطلاعات براى همگان بدیهى است. گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات باعث مى‌شود تا فرآیندها مؤثرتر و کاراتر گشته و مدیریت آنها آسان‌تر گردد. در بحث زنجیره تأمین – همان‌طور که گفته شد – اهمیت موضوع هماهنگى در فعالیت‌ها، بسیار حائز اهمیت است. این نکته در بحث مدیریت اطلاعات در زنجیره، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتى و انتقال اطلاعات نیز صحت دارد. مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکا باعث خواهد شد تا تأثیرات فزاینده‌اى در سرعت، دقت، کیفیت و جنبه‌هاى دیگر وجود داشته باشد.
  • مدیریت لجستیک: در تحلیل سیستم‌های تولیدى (مانند صنعت خودرو)، موضوع لجستیک بخش فیزیکى زنجیره تأمین را دربرمی گیرد. این بخش که کلیه فعالیت‌هاى فیزیکى از مرحله تهیه ماده خام تا محصول نهایى شامل فعالیت‌هاى حمل‌ونقل، انباردارى، زمان‌بندى تولید و… را شامل می‌شود، بخش نسبتاً بزرگى از فعالیت‌هاى زنجیره تأمین را به خود اختصاص می‌دهد. درواقع، محدوده لجستیک تنها جریان مواد و کالا نبوده بلکه محور فعالیت‌هاى زنجیره تأمین است که روابط و اطلاعات، ابزارهاى پشتیبان آن براى بهبود در فعالیت‌ها هستند.

 

  • مدیریت روابط: فاکتورى که ما را به سمت فرجام بحث راهنمایى می‌کند و شاید مهم‌ترین بخش مدیریت زنجیره تأمین به خاطر ساخت و فرم آن باشد، مدیریت روابط در زنجیره تأمین است. مدیریت روابط، تأثیر شگرفى بر همه زمینه‌هاى زنجیره تأمین و همچنین سطح عملکرد آن دارد. در بسیارى از موارد، سیستم‌های اطلاعاتى و فنّاوری موردنیاز براى فعالیت‌هاى مدیریت زنجیره تأمین به سهولت در دسترس بوده و می‌توانند دریک دوره زمانى نسبتاً کوتاه تکمیل و به کار گمارده شوند؛ اما بسیارى از شکست‌هاى آغازین در زنجیره تأمین، معلول انتقال ضعیف انتظارات و توقعات و نتیجه رفتارهایى است که بین طرفین درگیر در زنجیره به وقوع می‌پیوندد. علاوه بر این، مهم‌ترین فاکتور براى مدیریت موفق زنجیره تأمین، ارتباط مطمئن میان شرکا در زنجیره است، به‌گونه‌ای که شرکا اعتماد متقابل به قابلیت‌ها و عملیات یکدیگر داشته باشند. کوتاه‌سخن این‌که در توسعه هر زنجیره تأمین یکپارچه، توسعه اطمینان و اعتماد در میان شرکا و طرح قابلیت اطمینان براى آنها از عناصر بحرانى و مهم براى نیل به موفقیت است.

خدمات ما

تیم حرفه ای ما

تیمی که با مهارت و تخصص ، پروژه های موفق را انجام داده اند

کیانوش سعادتی
مدیر مارکتینگ و برندینگ

مریم خداویرین
مشاور مدیریت سازمانی

امیر رضا محترمی
مشاور مدیریت لجستیک

مهدیه فرحناک
مشاور مدیریت مالی و مالیاتی

فرم تماس

آخرین مطالب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *